Kampanjen ”Vasaloppet måste dumpa Preem!”

Snön smälter under våra skidor – samtidigt tillåts fossilbolaget Preem sponsra Sveriges största folk(hälso)fest Vasaloppet. För att ”rädda (och fira och hylla) vintern” och hjälpa Vasaloppet att våga dumpa Preem som huvudsponsor är Rebellmammorna på plats i Mora under Vasaloppssöndagen. Vi vill på ett lekfullt sätt folkbilda kring Preems greenwashing. Vill du hänga på den 2 mars? Mer information hittar du på Facebook.

Nedan hittar du svar på frågor om kampanjen, som faktagranskats av Researchers Desk. Frågorna och svaren finns också i PDF-format med fotnoter.

Läs på Dagens Nyheter och ETC om Rebellmammornas och andra miljöorganisationers kritik mot Preems sponsring av Vasaloppet.

Varför görs den här kampanjen?

Att Preem sponsrar Vasaloppet innebär att bolaget får marknadsföra sig som ett bolag som bryr sig om hälsa, träning och föreningsliv. Det ökar deras försäljning av fossila bränslen. Det är orimligt att ett oljebolag som till 98 procent producerar fossila bränslen ska få få det utrymmet i samband med en folk(hälso)fest. Det samtidigt som Preem i stor omfattning bidrar till de klimatförändringar som, enligt WHO, är det största hotet mot folkhälsan någonsin. Dessutom minskas tillgången till snö och skidsäsongen förkortas i takt med den globala uppvärmningen.

Men är det inte bra att Preem bidrar till Vasaloppet?

Vasaloppet är jättebra – Vasaloppet och snön vill vi skydda! Preems sponsring däremot är inte bra, den ger bolaget en plattform för att sprida vilseledande information om att de håller på att fasa ut det fossila. Det stämmer inte då Preems egen dokumentation visar att deras klimatavtryck varit oförändrat de tre senaste åren. Bolaget bidrar genom sin försäljning av fossila bränslen till klimatutsläpp lika stora som hela Sveriges territoriella utsläpp. 98 procent av Preems produktion består av fossila bränslen, vilket årligen bidrar till att snötäcket minskar.

Varför har ni anmält Preem till Konsumentverket för greenwashing?

Preem anger i sitt reklamkoncept “En bättre resa” att de “fasar ut det fossila” och att “vi minskar utsläppen i hela vår värdekedja”. Påståendena saknar belägg eftersom Preems egna siffror inte visar en minskning av klimatavtrycket de senaste tre åren. 2023 ökade det till och med något. Preems klimatavtryck kommer till allra största del från användningen av oljan de säljer. Den som köper Preems budskap om att bolaget på riktigt är igång med att ställa om riskerar att vaggas in i en falsk trygghet kring att omställningen går snabbare än vad den faktiskt gör.

Preem säljer ju talldiesel, är inte det jättebra för klimatet?

Här är det viktigt att komma ihåg att talldiesel står för en mycket liten andel av Preems försäljning! Dessutom är utsläpp utsläpp. Atmosfären gör ingen skillnad på en kolatom från en tall eller en från berggrunden, båda bidrar till den globala uppvärmningen. Talldiesel kan på sin höjd vara en övergångslösning. Vi ska varken bränna fossilt bränsle, skog eller mat i tanken. Vi behöver smarta och långsiktigt hållbara lösningar; satsningar på järnväg, kollektivtrafik och elektrifiering.

Men Preem har ju laddstolpar också på sina mackar?

Det är jättebra att de satsar på laddstolpar. Men faktum kvarstår – den absoluta majoriteten av Preems verksamhet handlar om att producera fossila bränslen. Preem bidrar genom sin försäljning av fossila bränslen till klimatutsläpp som är lika stora som Sveriges hela territoriella utsläpp.

Utifrån den ytterst begränsade satsning på elektrifiering som Preem gör kan deras laddstolpar mer liknas vid ett litet plåster för att dölja ett stort sår, än ett verkligt försök att bota ett allvarligt problem.

Men Preem satsar ju också på koldioxidinfångning, så kallad carbon capture storage, CCS?

Förhoppningsvis kommer vi i framtiden kunna ha nytta av CCS, i nuläget finns det dock stora risker att retorik om CCS används för att förlångsamma utfasningen av det fossila. Det är lätt hänt att människor luras att tänka att man kan fortsätta som vanligt då CCS kommer ta hand om utsläppen. CCS ska inte tolkas som ett alternativ till utsläppsminskning utan som ett komplement. Enligt IPCC behöver CCS stå för 5 procent av klimatkrisens lösning om vi ska klara Parisavtalets mål. Investeringar i CCS kan alltså vara bra, men att lyfta fram de investeringarna för att rikta fokus bort från en fortsättning av fossilt bruk på samma nivå som tidigare, är riktigt dåligt.

Går det bra för Preem ekonomiskt och hur mycket satsar de på klimatomställning?

Preem gjorde en storvinst på 7 miljarder kronor 2023. Under de första nio månaderna 2024 var vinsten mindre med ett resultat före skatt på 838 miljoner kronor. Vinsten för helåret 2024 är ännu inte offentliggjord. I sin årsrapport skriver de: “Tack vare våra goda finanser kunde Preem under 2023 investera 3030 miljoner SEK i utökad förnybar produktion och fossil utfasning. Detta kan jämföras med 2022, som dittills var ett rekordår. Då investerades 1 333 miljoner SEK”.

Det är jättebra att Preem gjort investeringarna, men det är också viktigt att notera att ökad investering i förnybart inte är synonymt med utfasning av det fossila. Företaget kan välja att producera mer av bägge typerna av drivmedel. En av anledningarna till att utsläppen globalt inte börjat sjunka trots massiv utbyggnad av vind och sol är just att de förnybara investeringarna blivit ett tillägg som mött världens ökade energikonsumtion, samtidigt som den fossila produktionen har fortsatt att öka.

Men Preem har ju ett mål om en “klimatneutral värdekedja med nettonollutsläpp redan år 2035”, är inte det jättebra?

Det hade varit helt fantastiskt – om de på riktigt hade visat att de var på väg dit! Vi vill rikta strålkastarljuset mot det glapp som finns mellan alla fantastiska ord och löften i Preems reklam och hållbarhetsrapport – och det faktum att Preems egna siffror inte visar en minskning av klimatavtrycket de senaste tre åren. 2023 ökade klimatavtrycket till och med något.

Finns det fler exempel på oljebolag som sponsrar idrottsevenemang?

Oh ja! Det är jättevanligt! När klimatforskningen visar att det fossila hotar världen såsom vi känner den, blir det allt viktigare för oljebolagen att framställa sig som legitima. Då är sponsring av idrottsevenemang en vanlig strategi. Fotboll, rugby, motorsport och golf får allra mest pengar globalt sett. Sammanlagt la världens stora oljebolag 56 miljarder svenska kronor på att sponsra idrottsevenemang under 2024.

Har ni någon förståelse för att det inte är så lätt att vara Preem?

Självklart har vi det. Det är en jätteutmaning att genomföra de systemförändringar som krävs för att få ner utsläppen i linje med Parisavtalet, och ingen sitter på alla svar. Vi förstår också att många som arbetar på Preem har en genuin önskan om att bidra till omställningen. Men faktum kvarstår – 98 procent av Preems bränsleproduktion är fossil och företaget har inte minskat sina utsläpp på flera år. Samtidigt målar de upp en bild av att de rusar mot noll-utsläpp om redan tio år. Vi löser inte superkomplexa problem genom att företag låtsas att de går snabbare fram i sin omställning än vad de faktiskt gör, eller genom att vilseleda kunder att tro att de gör verkligt hållbara val om de väljer deras produkter.

Vad vill ni att arrangörerna av Vasaloppet ska göra?

Vi vill att de ska säga upp sponsringsavtalet med Preem! Vi älskar Vasaloppet och allt det står för – tradition, gemenskap och den svenska vintern. Men fossila utsläpp får temperaturen att stiga och snön att smälta. Vi uppmuntrar IFK Mora och Sälens IF att hitta sponsorer vars verksamhet inte minskar tillgången till snö och möjligheterna att åka skidor. Idrottsföreningarna bör, i linje med FN:s rekommendationer, förbjuda alla typer av fossil reklam och sponsring i samband med Vasaloppet. Vi måste rädda vintern! Det finns aktörer som redan tagit steget och förbjudit fossil reklam, exempelvis kollektivtrafiken i Stockholm och Göteborg. Den har förbjudits eftersom den uppmuntrar negativ klimatpåverkan.

Vad kan jag göra om jag vill stötta kampanjen “Vasaloppet måste dumpa Preem” och arbetet för att rädda vintern, samt säkerställa en stabil och trygg planet för allas barn?

Gå med i Rebellmammorna! Du hittar oss enklast via Facebook eller Instagram. Du kan också stötta oss och kampanjen ekonomiskt genom att swisha till: 123 642 18 53 Märk din donation: “Rädda vintern”.