Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga gör studiebesök på Skolverket
29 april 2024
Idag klockan 13.00 befinner sig en lärare tillsammans med Pippi och Emil i receptionen på Skolverket för att framföra ett skådespel. De vill på det sättet påminna myndigheten om att den har det övergripande ansvaret för att Sverige är ett land där vetenskap och korrekt kunskapsförmedling är ledstjärnor. Kunskapen hos skolans personal om klimatkrisens orsaker och effekter släpar idag efter på många håll.
– Vår undervisning ska ha ett övergripande miljöperspektiv, det står i läroplanen och den är vi ålagda att följa. Vi måste ge eleverna kunskaper om hur samhället, våra livsstilsval och vårt arbete kan anpassas för att planeten ska vara beboelig även för framtida generationer. Men i detta arbete saknar vi stöd. Skolverket klargör inte hur målet, att alla elever och studerande får värderingar, kunskaper och färdigheter som går i linje med hållbar utveckling, ska uppnås, säger läraren Annelie Ängdervik.
– Det klimatpolitiska rådet har i sin rapport skrivit att Sverige behöver genomföra ett brett kunskaps- och kompetenslyft för klimatomställningen och FN har rekommenderat Sverige att införa klimatförändringar som ett eget ämne. Skolverket behöver alltså ta ett kliv framåt i dessa frågor. WHO skriver att klimatkrisen är mänsklighetens största hot. Detta märks inte alls när du går in på Skolverkets hemsida, fortsätter Annelie Ängdervik.
Idag tar läraren hjälp av två ungdomar för att med ett litet skådespel lyfta hur absurt det är att befinna sig i mänsklighetens största hot när den myndighet som borde ligga i framkant vad gäller barn och ungas framtid inte gör det som krävs.
– Om man är tyst för länge så vissnar tungan, säger Smilla Elisabethsdotter Ubbe, som spelar Pippi Långstrump, och menar att alla behöver höja sina röster och tala klarspråk. När det brinner i knutarna måste man agera kraftfullt, även Skolverket, påpekar hon.
– Vi har vid flera tillfällen haft mailkontakt och fysiska möten med Skolverkets före detta generaldirektör Peter Fredriksson och andra medarbetare. Tyvärr hanteras frågan fortfarande på samma sätt som de i Skolverkets kompetensmaterial skriver att man inte ska göra, alltså genom att förneka och förminska. De vill inte gå ut med hur illa det är, för de vill inte skrämmas, är deras svar, berättar Annelie Ängdervik.
– Alla lärare, rektorer och elevhälsoteam behöver kompetensutveckling kring hållbar utveckling och elevers psykiska mående kopplat till den klimatkris vi befinner oss i, understryker Annelie Ängdervik.
– Om man inte vågar agera inför mänsklighetens största hot är man ingen människa utan bara en liten lort, avslutar Emil i Lönneberga.
Presskontakt: Annelie Ängdervik, 0769/471547, annelie.angdervik@outlook.com
https://www.extinctionrebellion.se / www.facebook.com/extinctionrebellionsverige