I dag stoppade Extinction Rebellion flera flyg på åtta svenska flygplatser
31 oktober 2021
– Om vi ska lyckas genomföra den omställning som krävs måste regeringen och kommunerna sluta subventionera flygindustrin, säger Göran Boardy, en av aktivisterna som gått ombord på ett flygplan på Halmstads flygplats och vägrat sätta sig.
Klimataktivister har gått ombord på flygplan och vägrat sätta sig, limmat fast sig på landningsbana och flygplan. På Landvetter har andra aktivister ”plötsligt” ångrat sig i kön till check-in, och tvingats uppsöka den nyinrättade flygångestkliniken. På Bromma har aktivister sjungit i kör i avgångshallen.
Den första flygaktionen genomfördes på Malmö airport strax före lunchtid och fortsatte sedan med aktioner på Bromma, Arlanda, Landvetter, Halmstad, Kalmar, Ängelholm och Växjö. Aktionerna ledde till förseningar på många timmar.
Samtliga aktivister omhändertogs av polisen och är nu misstänkta för brott mot luftfartslagen.
– Jag satte mig inte inte bara på landningsbanan för att stoppa flygen. Jag satt där för att stoppa politikerna från mer galenskap. För politiken är vanvettet personifierat eftersom allt fortgår som vanligt trots att världen står på branten till klimathelvetet, säger Helen Wahlgren som limmade fast sig på landningsbanan på Malmö airport strax före 12 idag.
IPCCs senaste rapport visar att klimatkrisen är mer akut än någonsin. Samtidigt storsatsar Sveriges regering och kommuner på flyget. Under pandemin stöttade regeringen flyget 16 miljarder kronor i subventioner. Några krav på ökad hållbarhet på flygtrafiken ställdes inte.
– Skattepengarna måste användas till att ställa om samhället så att vi kan leva i samklang med biosfären, inte till att förvärra klimatkatastrofen, säger Tina Kronberg, som ställde sig upp och vägrade sätta sig på ett plan på väg från Landvetter till Stockholm vid 13-tiden.
Extinction Rebellion Sverige har genomfört aktioner mot olika mål sen 2018 för att väcka uppmärksamhet och kräva politisk handling för att bromsa klimatkrisen. Rörelsen använder fredlig civil olydnad som metod, för att förmedla budskapet att klimatkrisen är akut och kräver politiska beslut som speglar allvaret i krisen. Därför genomförs dagens aktioner mot flyget.
Syftet med flygaktionen är inte att väcka obehag hos enskilda resenärer.
– Vi vill vara den väckarklocka som krävs för att påskynda arbetet med verkliga åtgärder som leder till minskade utsläpp. Dagens bokföringstekniska trollerier som försöker få ökade utsläpp att likna en nedåtgående kurva lurar inte biosfären. Minskade utsläpp är det enda som räknas, säger Gunnar Westling som satt på landningsbanan på Kalmar flygplats.
Flygindustrin pekar gärna på möjlig teknisk utveckling och biobränslen som ett alternativ till ett minskat flygande. Men det är ett villospår menar Ellen Casey som var med på aktionen på Malmö airport.
– I nuläget är vi långt ifrån att ha hållbara flyg vare sig flyget drivs med biobränslen eller fossil energi. Vi kan inte lyfta fram framtida potentiella lösningar för att slippa göra livsnödvändiga utsläppsminskningar idag, säger hon.
Flyget står för 4-5 procent av de globala utsläppen, inklusive höghöjdseffekter. Men 2018 var det bara 11 procent av världens befolkning som flög. En enda flygresa kan släppa ut mer än en persons hållbara utsläpp per år. Om alla i världen skulle göra en årlig resa motsvarande en resa mellan Sverige och Thailand skulle de totala utsläppen i världen öka med nära 40 procent.
Extinction rebellion kräver:
– Sluta subventionera flyget!
– Spara skogen! Biobränslen är en återvändsgränd som inte minskar koldioxidutsläppen.
– Sluta bränna fossila bränslen och påbörja genast en omställning av samhället.
FAKTA OM SÄKERHETEN UNDER AKTIONEN
För att garantera säkerheten har Extinction Rebellion vidtagit följande åtgärder:
-Avgång- och ankomsttrafik har studerats direkt innan aktionen.
-Flygledningen har kontaktats precis innan aktivisten går ut på landningsbanan.
-Polisen meddelas i samband med aktionen
-Aktivisten har inte limmat sig på landningsbanan förrän säkerhetspersonal anländer till platsen.
FAKTA OM EXTINCTION REBELLION
Extinction Rebellion är en internationell klimatrörelse som använder fredlig civil olydnad som metod för att uppmärksamma klimatkrisen och den ekologiska krisen. Rörelsen bildades år 2018 i Storbritannien och har tre krav: Tala klarspråk, Agera nu och Stärk demokratin. Läs mer om kraven och om rörelsen här: https://extinctionrebellion.se/
Talespersoner tillgängliga för intervjuer:
Julia 0763989181 (Ängelholm flygplats)
Pontus Bergendahl 0709146224 på landningsbana (Ängelholm flygplats)
Maria Attström 0769463360 (Kalmar Öland airport)
Gunnar Westling 0725277536 på landningsbana (Kalmar Öland airport)
Tatjana Boric 0739297783 (Växjö Småland airport)
Ella Tillema 0739297783 på landningsbana (Växjö Småland airport)
Karin Lundberg 0703623191 (Bromma flygplats)
Peter Forsberg 0700055813 på landningsbanan (Bromma flygplats)
Susanne Lone 0047 45372464 på plan (Arlanda flygplats)
Kaja Mainardi 0047 97653397 (Arlanda flygplats)
Kristina Ros 0734347275 (Landvetter flygplats)
Tina Kronberg 0704399271 på planet (Landvetter flygplats)
Hugo Norell 0737535311 (Halmstad flyglats)
Göran Boardy 0704399174 på planet (Halmstad flyglats)
Helen Wahlgren 0762160268 på landningsbanan (Malmö airport)
Daniel Quartey 0708935070 (Malmö airport)
Ellen Casey 0734428012 (Malmö airport)
Presskontakt:
Namn: Mathilda von Schantz
Mobilnr: 0761256051
Pressfoton: Bilder från aktionen kan hittas här: https://www.flickr.com/people/extinctionrebellionsverige/
Länk till FB-sida med livestream från aktionen: https://www.facebook.com/extinctionrebellionsverige/